Tuesday, December 8, 2009

satu

Salam Si Cantik!

Aku bukanlah pandai benar buat bendabenda kreatif. sangat tidak tahu. tapi aku sangat suka buat. walaupun kadangkadang(kadang kuasa dua=selalu) memang buruk :P tapi tak kisahlah..janji aku hepi bila buat, kan-kan? Sangat hepi sebenarnya bila dapat bagi benda-benda cantik nih pada kawan-kawan. aku sangat suka lihat orang gembira, sebab aku akan senyum sama. senang bukan untuk rasa bahgia? hidup ini bukanlah susah benar untuk rasa gembira :)

Rama-rama





simple je kan. aku buat rama-rama nih untuk housemate aku. saja-saja. tak silap aku sempena hari friendship day. aku buat rama-rama nih hanya guna barang terpakai. serius, tak perlu kuarkan banyak duit. berminat nak buat? hehe.

aku tahu, tak ramai antara kita yang beruntung, ada duit berlebih-lebih dan mampu miliki apa saja yang terlintas dalam kepala. Wahh..kalau ada, memang beruntung! tapi aku bukan kategori tuh. dan sungguh bersyukur pun, sebab aku boleh jadi lebih kreatif :) dan kamu, jangan jadikan duit sebagai alasan untuk tidak kreatifkn diri. kalau minat, buat saja :) fokus dan sungguh-sungguh oke ^_^ *macam blog motivasi laks :P*

oke, ni panduan untuk buat, cubalah :)

#1. Rama-rama tuh aku gunting dari kertas pembalut hadiah. kalau kamu tak suka(baca: geli) ramarama, bolehlah gune binatang len, contoh katak ker, ular ker, lembu ker, kumbang ker, ape-ape jer. tak semestinya binatang.

#2. Batang yang belakang tuh, gunakan satu batang yg keras untuk tampal rama-rama nanti. yang ni aku guna dawai yang ade pada bunga org kawen. hehe. banyak bunge orang kawen yang mak aku dapat tuh, aku gunting, dan amek dawainya. kalau takde, kamu leh guna lidi sate ker. ape-ape je, janji keras.

#3. Lekatkan double-sided-tape di belakang rame-rama tuh, dan tampal atas batang tadi. ikutlah kreativiti kamu. nak lekat senget ke ape. kenapa gune double-sided-tape? sbb..aku saja bagi pilihan untuk kawankawan baik aku sama ada mau tampal rama-rama nih kt dinding atau boleh je gune sebagai penanda buku cerita hantu mereka :P

#4. Akhir sekali, letaklah note di bahagian bawah tuh. tulis saja kata-kata yang kamu ingin luahkan. di situ aku letak ayat-ayat semangat. atau apa saja  pesanan, yang bila kawan kamu baca, akan terus ingat pada kamu :)

Senang je kan? cubalah. besar je hati dapat kongsi benda nih dengan kamu si cantik!

Selamat Mencuba yer :)

8 comments:

s.c.h.u.l.t said...

I love rama-rama! :)

rObOt said...

hehe.syud yg sgt comey! rjin btl komen :)

bot saja bukak blog nih, special skit :)

azDieLLa mOHd said...

aku ade rama2 ni & aku still smpn smpai skrg..thanks bot..bot, lama xjmp ko..dlu slalu naik ats, luahkn perasaan kt ko..hahaha..skrg ni da xde sp da nk dgr aku luahkn perasaan..huhuhu

rObOt said...

mekaceh dila.syg ko sbb simpan smua nih lagi.ehehe

wei..aku pun rindu ko jugak skg ni xthu nk citer kt sapa. perasaan tgh sedih, nak meraung2.huhu. mcam lansung tak nk jumpa sapasapa. nak ngis je.huhu

cik erin said...

wah best ni.
sy pun suka men-tergeliat-kan jari jemari untuk benda2 macma ni jugak.
puas hati gila kan bila siap?
(even selalunya tak secantik mana.huhuh)

tengs for the idea & steps.
nak buat! :)

rObOt said...

hehe.sila-silakan cik erin. sgt simple je bda tuh. jadi bot sgt hepi dpt kongsi dgn kamu.hehe

Shirl said...

suka sangat rama-rama nie...senang nak buat pulak tuh... tima kaseh krn berkongsi ngan kami :)

rObOt said...

hehe. sure2. terima kasih bb sudi berkunjung ;)